Website Conversie

Website Conversie

Haal het optimale rendement uit je site: meer bezoekers en meer omzet.

Kijken naar aanbiedingen zorgt voor kortsluiting in onze hersenen

4 juli 2011

We zijn dol op acties! Denk maar aan de opgewonden dames bij de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf, of de volgeladen winkelwagens tijdens de Hamsterweken van Albert Heijn. Dit gedrag is makkelijk te verklaren: bij het zien van aanbiedingen nemen onze hersenen het heft in eigen handen. We zijn geen baas meer in eigen brein.

Heb je een eigen webshop in Nederland of heb je juist een vertaalde webshop in het buitenland, het effect van acties is een krachtig middel om consumenten meer te laten kopen. Het effect van dergelijke acties lees je in dit artikel.

Acties zijn vaak niet voordelig
Uit onderzoek van de Consumentenbond kwam naar voren dat acties vaak niet zo voordelig zijn als ze lijken. Er werd geconstateerd dat winkeliers soms adverteren met van-voor prijzen die nooit hebben bestaan. Of de ‘van-prijs’ wordt kunstmatig verhoogd, waardoor de actie beter lijkt dan hij eigenlijk is. De meeste consumenten hebben dit compleet niet door. Hoe kan dit?


Van € 1,49 voor slechts € 1,69!
Hebben wij eigenlijk wel door dat veel acties niet zoveel voordeliger zijn dan de normale prijs? U vast wel, maar volgens Amerikaans onderzoek zijn er veel consumenten die geen flauw idee hebben. Sterker nog, het valt ze niet eens op wanneer ze een actie kopen waarbij staat ‘Aanbieding mandarijnen! Normaal per net €1,49. Nu slechts €1,69!’. Bizar natuurlijk, want tijdens deze actie betaal je 20 cent meer voor een net mandarijnen. Maar hoe kan het dan dat veel consumenten hier in trappen?


Kortsluiting in onze hersenen
Wanneer we een aanbieding zien stoppen onze hersenen met rationeel nadenken. We hebben in ons hoofd geprent dat aanbiedingen altijd garant staan voor korting en een voordelige prijs. Hierdoor bekijken we de actie niet meer nauwkeurig. We gaan sneller overstag. We zien het bord met daarop de aanbieding, gunnen de prijs amper een blik en pakken het product om het vervolgens af te rekenen. Als we bij de kassa staan weten we waarschijnlijk niet eens hoeveel voordeel het ons daadwerkelijk heeft opgeleverd…


Praktische toepassing van ondernemers
Het gebruiken van een van-voor prijs zorgt er voor dat consumenten een product sneller kopen, omdat ze al snel denken dat de prijs fair is. Het inzetten van een goede, eerlijke actie is dus een slimme manier om aandacht te trekken voor een product én meer verkoop te realiseren.